Gember

Gember, ik ben er echt gek op. Ik gebruik het graag in mijn gerechten, of in smoothies of doe het in mijn thee. Toen we in december in Bali waren groeide de gember in het wild. Fantastisch!

Gember is super healthy. De oude chinezen zeggen, met de geur van gember krijg je de doden weer levend. Maar waarom? Hier de voordelen van gember voor je op een rijtje:

1. Je kan er heel goed een verkoudheid mee bestrijden. Een stukje gember met honing in warm water en het helpt.
2. Gember is ook buitengewoon zuiverend: met een mixje van verse wortel-, appel- en gembersap spoel je jezelf helemaal schoon.
3. Het bevordert je stoelgang.
4. Het is cholesterolverlagend.
4. Het helpt tegen katers, wagenziekte en zwangerschaps misselijkheid.
5. Ook helpt het bij gewichtsverlies.
6. Gember helpt chronische ontstekingen tegen te gaan en is pijnstillend.
6. Als je veel last hebt van migraine aanvallen helpt het regelmatig eten van gember deze aanvallen te verminderen.
7. De meest belangrijke bouwstoffen van gember zijn gingerol, shogaol en zingiberene. Deze stoffen hebben antioxidante eigenschappen die je lichaam helpen te beschermen tegen hart- en vaat ziekte en kanker.
8. Verder zitten er in gember ook allerlei vitamines, mineralen, water, eiwitten, koolhydraten en vezels. De vitaminen die je in gember zult vinden zijn B1, B2, B6, en vitamine C. De mineralen die je in gember zitten zijn natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink.

Super gezond dus. Geen wonder dat we er tegenwoordig zoveel over lezen. Nu de zomer eraan komt raad ik je aan een karaf water met een stok sereh en gember erin te doen. Super fris en zoals je hebt kunnen lezen, heel gezond.

Maar gember kun je raspen, persen, konfijten, in bier of marinades verwerken, kristalliseren, wokken en meestoven. Je kunt er zoveel mee!

Ow nog een handig weetje over gember, hoe gladder het huidje, hoe sappiger het vruchtvlees!

Geen reacties